Penulisan Pertamaku!!

07 October 2008



Alhamdulillah, hari ini aku bergegas bangun dan mendapatkan tuala lalu bersiap. Sesudah aku mengemas kini barang-barang ku. Dan membawa beg turun kebawah, maklumlah rumah ku ini dua tingkat. Apabila semua selesai, adik-adikku pakat memasuki kereta sambil menanti kedatangan abah. Kereta mula bergerak menuju kampung halaman, yakni Kelantan. Selama tempoh perjalanan aku mendengar lagu untuk menghilangkan bosan.

"Huh! Bosannya!" Hariku berkata.. Apabila tiba di Gua Musang.. Perjalanan mula perlahan..kerana kesesakan lalu lintas, maklumlah teramat ramai oghe kelate wakaka.
Apabila masuknya waktu zohor, kami sekeluarga berhenti buat seketika untuk berehat sementara menanti zohor. Kemudian kembali memulakan perjalanan..aku sempat tidur agaknya 1 jam. Apabila sampai Machang.. abah berhenti untuk membeli kue di Pasar Ramadhan..huuhu..maklumlah bulan pose..

Abah pun bereh membeli siap ada ayam panggang tu.. teringat masa tengok cerita upin dan ipin.. Kereta kembali bergerak menuju ke destinasi seterusnya. Apabila lalu dikawasan bandar aku mengucap banyak-banyak kerana maklumlah pakaian muda-mudi dan remaja sekarang advance-advance blako..buleh tabik spring. Dalam hati ni aku sentiasa doakan mereka ini supaya suatu hari nanti mereka akan sedar bahawa pakaian yang mereka pakai tu teramat la ketat, dan boleh berlaku perkara yang tidak elok.. Oh ya ada aku terjumpa satu hadis ni.....

"Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah saw. Bersabda: “Ada dua macam penduduk neraka yang keduanya belum kelihatan olehku. (1) Kaum yang memiliki cambuk seperti ekor sapi, yang dipergunakan untuk memukul orang. (2) Wanita-wanita berpakaian, tetapi sama juga dengan bertelanjang (kerana pakaiannya terlalu minim, terlalu nipis atau tembus pandang, terlalu ketat, atau pakaian yang merangsang lelaki kerana bahagian auratnya terbuka), dan wanita-wanita yang mudah dirayu atau suka merayu, rambut mereka (disasak) bagaikan punuk unta. Wanita-wanita tersebut tidak dapat masuk syurga, bahkan tidak dapat mencium bau syurga. Padahal bau syurga dapat tercium dari jarak yang sangat jauh.”
(HADIS RIWAYAT MUSLIM)

Perjalanan terus, akhirnya sampai dirumah tokmek ku.. Tapi Tokwan dan Tokmek tiada dirumah kerana menunanikan umrah.. Hari Raya kedua baru pulang.. yang ada cuma mak saudara.. Hum.. Rasanya sampai disini sahaja.. penulisanku.. harap kita akan bertemu lagi.. terima kasih kerana meluangkan masa membaca karya yang tidak seberapa ni.. syukran..

Nik Muhammad Hazwan aka PemudaBistari/Afnan


p/s: saya ada create satu laman web bercirikan Islam.. ni dia www.weluvislam.com Jemput la lihat ye ^^ Jom kita meriahkannya!!

Species:

4 comments:

Anonymous said...

salam kenal..belajar kat mana skrg?kmpg kelantan kt mana?sy pun duk klate..
btw,blog nie pun ade lagu talib al-habib punye lagu...^0^

Anonymous said...

w'salam.. salam kenal jua skrg ni ada belajar dgn ustaz di salak tinggi. Kelate kat pasir mas.. yez ada lagu talib al-habib, baru letak.. ^_^

Anonymous said...

best cerita balik kampung tu... huhu... akan datang blog peribadi saya... he he...

fareast

Anonymous said...

huhu.. trimas Fareast..